jordanie.reismee.nl

Jordanië: gloeiend warm en heerlijk rondtrekken

Het is september en ons vliegtuig komt aan in Aqaba, het zuiden van Jordanië. Geen grote internationale luchthaven, maar wel een klein gebouwtje wacht ons op. Uit het raampje zie ik een bordje met daarop 'Jordanië' en dat na minder dan vijf uur vliegen. We wachten nog even en dan gaan de vliegtuigdeuren op. De warmte overvalt ons meteen, het moet wel 40 graden zijn. Dat wordt wennen. Heel even is het naar lucht happen, maar van zodra we de trap afwandelen en op de warme tarmac zijn aangekomen overvalt ons het uitzicht. Rondom het vliegveld, dat trouwens een open blik geeft op de omgeving, zien we de gebergtes die het Jordaans woestijnlandschap vormgeven. Op dat moment wisten we het al: Jordanië, dat wordt genieten.

Uitvalsbasis nabij Aqaba

Als uitvalsbasis voor onze Jordaanse avonturen hebben we gekozen voor het Marina Plaza Bay Hotel. Marina Plaza is een luxueus hotel net buiten het centrum van Aqaba. Het hotel bevat meerdere zwembaden, een eigen strand, restaurant en wellness. Extra bijzonder is dat het een van de weinige Jordaanse hotels is waar ze ook Nederlands begrijpen. Het aantal Belgen en Nederlanders is groot en dat voelt aan als thuis, belangrijk in zo'n vreemd land. Vreemd als in 'anders', want bovenal vinden we Jordanië heel inspirerend. De eerste dag besluiten we om in het hotel te blijven en een plons te wagen in het zwembad. Enkele uren vertoeven we daar, tot de hitte ons iets te veel wordt. Het is duidelijk nog een beetje acclimatiseren. We besluiten iets te gaan drinken en vinden een gezellige bar in de buurt van de lokale haven. Met enige moeite, niet iedereen in Jordanië begrijpt Engels, kunnen we er een hapje en een drankje bestellen. Al snel raken we aan de praat met de barman en hij komt er zelfs even bijzitten. Het praten lukt niet altijd even vlot, maar uiteindelijk hebben we toch een heel lang en doortastend gesprek. We blijven langer plakken dan gedacht en voor we het weten is de dag vervlogen. Nog snel ergens een hapje eten en uitrusten, want morgen trekken we er voor de eerste keer op uit en verkennen we de diepste geheimen van Jordanië.

Bezoek aan de Dode Zee van Jordanië

Dag twee en we besluiten een heel eind te rijden. We stappen in een minibusje dat door het hotel is georganiseerd en samen met de andere Nederlandse toeristen beginnen we aan de lange rit naar het noorden van Jordanië. Bestemming: de Dode Zee. Toegegeven: het oogt minder prettig dan we het eerder op foto zagen. Onder ander de grote hekken die ongenodigden van het privéstrand moeten houden, spelen daar een belangrijke rol in. Maar toch: de modderkuren en het drijven in het zoute water maken veel goed. We hoppen van kuur naar kuur en sluiten uiteindelijk af met een 'plons' in het zoute zeewater. Geen echte plons, want daar is het water veel te zout voor. Eerder kleine stapjes en waden. Even verder waden en we voelen al dat we langzaam met de voetjes van de grond gaan: we drijven! We konden het uiteraard niet laten en namen verschillende kiekjes terwijl we al drijvend de lokale krant in Jordanië erop nasloegen. Deze moeten hoe dan ook in ons fotoalbum terechtkomen. Nog even afspoelen en genieten van een alcoholvrije cocktail aan de bar. Dit was duidelijk genieten.

Petra: de stad van 1001 wonderen

Als geschiedenisleerkracht kon ik een bezoek aan de historische stad Petra in Jordanië niet afslaan. Het wordt andermaal een helse trip door de woestijn. Deze keer geen toeristisch busje maar een gehuurde wagen. We hebben de hele dag de tijd en besluiten dan ook de afgelegen wegen in Wadi Rum te nemen. De natuur weet ons te overbluffen in al zijn aspecten. Het beste moest dan echter nog komen: Petra zelf. Een knap staaltje architectuur, uitgehouwen uit de plaatselijke rotsen. Hier doet Jordanië bijna denken aan het oude Griekenland. Magnifieke zuilen, gigantische tempels: het wow-gevoel neemt alleen maar toe. We trekken door de historische stad maar al snel willen de verhitte voetjes niet meer mee. Gelukkig kunnen we de rit door dit deel van Jordanië ook voortzetten op een kameel of een ezel. Eventjes is er twijfel, maar een schattige gestipte ezel weet al snel onze harten te veroveren. Voor wie het bezoek ook eens op een ezel wilt meemaken hebben we alvast een belangrijke tip: de rit naar boven kan je gerust doen, maar de rit naar beneden is al snel angstaanjagend op zo'n ezel die met een grote snelheid de afdaling inzet. Eventjes waren we angstig, maar uiteindelijk wisten we dat we konden vertrouwen op onze Jordaanse viervoeter.

Wadi Rum: Jordanië vanuit de lucht

Als je in Jordanië bent, dan moet je zeker Wadi Rum eens bezoeken. De uitgestrektheid van deze ongerepte woestijn doet terugdenken aan historische taferelen zoals we ze al in Petra mochten aanschouwen. Een tocht door Wadi Rum kan je doen per jeep, per kameel of via de lucht. Wij kozen voor dat laatste en besloten extra vroeg op te staan. Het was ongeveer 04:00 uur toen een Jordaanse taxichauffeur ons kwam oppikken. Ik kan je zeggen: zonsopgang vanuit een luchtballon met een heerlijk ontbijt, het is fantastisch. Hoe de eerste zonnestralen reflecteerden op de zandkorrels, schaduwen zich vormden achter en tussen rotsformaties, de oorverdovende stilte: voor de eerste maal kwam ik echt tot rust in Jordanië. De ballonvaart boven Wadi Rum moet echt wel het hoogtepunt geweest zijn van ons bezoek aan Jordanië. Het was onze laatste dag, onze afsluiter – maar nooit zal ik spijt hebben van mijn kleine oogjes en vele geeuwtjes. Bedankt, Jordanië.

Dag, dag Jordanië

De laatste dag is aangebroken en we pakken in. Ik moet toch wel even een klein traantje wegpinken: wat zal ik Jordanië missen. Ik kijk nogmaals naar het fenomenaal uitzicht. Zou dat Saudi-Arabië aan de overkant van de Rode Zee zijn? Door al dat rondtrekken heb ik eigenlijk nooit Aqaba en de omgeving gezien. Ook Eilat, net over de Israëlische grens, heb ik moeten mislopen. Waren we toch niet beter wat meer in het hotel gebleven? Ach, volgend jaar gaan we gewoon weer op vakantie in Jordanië. Tot dan, Jordanië.